top of page

Albert Herring

"Judith van den Dool zingt
mooi dramatisch en donker"

- Jordi Kooiman, Place de l'Opera

"DNOA amuseert met komedie Britten", 19 januari 2011.
Judith zingt en speelt Nancy in opera Albert Herring bij DNOA

Koningin bij opera Albert Herring ter gelegenheid van 90-jarig bestaan Onderwijsraad
 

Hare Majesteit de Koningin woonde donderdagavond 21 januari in het Koninklijk Conservatorium in Den Haag de uitvoering bij van de opera Albert Herring.

.

koningin-beatrix-bij-de-raad.jpg

INTERVIEW NL30

KLIK HIER OM TE LEZEN

BLAUWBAARD

"Een uitstekend meisjeskoor"
- Anita Twaalfhoven, Trouw

Judith zong en danste in het meisjesensemble van de opera Blauwbaard, een productie van Holland Opera.

JUDITH BIJ HENK WESTBROEK

in de aflevering "Hoog Utrecht"


In de Domtuin in Utrecht interviewt Henk Westbroek zangpedagoge Henny Yana Diemer en mezzosopraan Judith van den Dool over hoe het is om hoog te kunnen zingen, wat de hoogste noot is die ze kan zingen etc.

Tussen de interviews door worden fragmenten getoond van Judith's eindexamenrecital.

.

BINNENSTADSKRANT

© Sjaak Ramakers,  Utrecht
 

De musical heeft in Nederland een groot deel van haar klanten weggeplukt bij de opera, die tegenwoordig nog alleen bestaat bij de gratie van een select publiek. In Duitsland ligt dat anders. Daar heeft, om met conservatoriumdocent David Prins te spreken, elk tweede dorp zijn operahuis.

.

operazangeres.png

Wie vooruit wil in operaland doet er daarom verstandig aan de blik naar het buitenland te richten. Judith van den Dool [26], studente aan het Utrechts Conservatorium, gaat dat ook zeker doen. Op 20 juni om vier uur doet ze haar bachelor-examen, wat inhoudt dat ze tijdens een openbaar concert in de Fentener van Vlissingenzaal laat zien wat ze waard is. Daarna zou ze de beroepspraktijk kunnen ingaan, maar dat gebeurt niet. Ze gaat nog twee jaar door voor haar masters, want naar haar gevoel is ze pas op éénderde van wat ze wil kunnen. Ze wil haar talent verder ontplooien onder de vleugels van haar docenten, van wie zangpedagoge Henny Diemer haar absolute favoriet is. ‘Henny is een echte stembouwster. Met mijn lage stem moet dat op een rustige, voorzichtige manier. Zij doet dat geweldig.’
 

Geen last

Judith is mezzosopraan, en dat heeft voor- en nadelen. Een pluspunt is dat er minder mezzo’s zijn dan sopranen, en dat je daarom wat makkelijker aan de bak komt. Daar tegenover staat dat een lage vrouwenstem zich vaak trager ontwikkelt. Wat anderen in vier jaar deden, daar had zij er zes nodig. Vanaf het derde jaar kunnen zangstudenten zich specialiseren in opera. In Utrecht zijn dat er op het ogenblik zeven, allemaal vrouwen. Judith: ‘Ik heb geen last van gebrek aan mannen. De atmosfeer bij ons is heel prettig. We gaan erg liefdevol met elkaar om. Gastdocenten valt dat ook op. ’Niettemin is ze blij dat komend studiejaar bij de masters een man instroomt. ‘Er is dan meer repertoire. Het lijkt me superleuk om liefdesduetten te zingen’.

 

Doek gaat op

De algemene vakken gaan nog tot juli door, maar de operalessen zijn afgelopen, en daarom drinkt het klasje koffie in café Springhaver. Ze nemen er vast een beetje afscheid van een paar studenten die hun masters hebben afgerond. Kitty de Geus is één van de vertrekkers. ‘Ik ben helemaal klaar. Voor mij valt het doek op school, maar aan de andere kant gaat het weer op’.

Dramadocent David Prins steekt zijn hand in het vuur voor de kwaliteiten van de afgestudeerden. ‘Ze kunnen zuiver zingen, ze kunnen maat houden, ze kunnen een tekst uit het hoofd leren en ze kunnen acteren. Of ze snel rollen krijgen ligt meer aan de mensen die zoeken dan aan de zangers.’ Het is volgens hem altijd zo geweest dat er meer aanbod is voor vrouwenrollen. ‘Een tenor heeft al heel snel werk’. Afgestudeerde Kitty: ‘Ik denk niet dat ik zal sterven als ik niet zal zingen. Maar het is wel het leukste vak dat ik ken’.
 

Topsport

Of Judith niet-zingen ook zou overleven staat nog te bezien. Ze zegt: ‘Het is echt ons hele leven; je staat er mee op en je gaat er mee naar bed. Je past alles er op aan. Ik ga bijvoorbeeld echt niet meer een hele avond naar een kroeg als je daar hard moet praten. Ik leef als een topsporter’. Ze woont in een studentenhuis in Lunetten, waar niemand zich stoort aan haar zang. ‘Ik krijg alleen maar positieve reacties’.
 

Twee tot drie uur per dag oefent ze thuis, en verder heeft ze daar nog van alles te doen, zoals het vertalen van buitenlandse liedteksten in het Nederlands, zodat ze elk woord volledig begrijpt. ‘Het moeten mìjn teksten worden. Je moet het doen vanuit je eigen uniciteit, en hopen dat je iets nieuws brengt dat de mensen raakt’.


Ze vindt dat ze hard werkt, maar dat kan haar niet schelen. ‘Ik doe het niet voor school, maar voor mezelf, want ik wil zangeres worden.’ Judith komt uit een muzikaal Culemborgs gezin. Op haar negende zong ze al Bach-cantates. Ze was dertien toen ze op vioolles ging, ‘maar stiekem wilde ik toch het allerliefste zangeres worden. Klassiek, want daar houd ik toch het meeste van. Daarin voel ik me thuis’.
 

Nancy

Ze wilde perse in Utrecht naar het conservatorium. ‘Ik had al van Henny Diemer gehoord. Ik wist dat ik naar haar toe wou, en dat is me gelukt’. Over twee jaar – ze is dan 28 – heeft ze haar masters, en dan moet het gebeuren, voorzover het op het ogenblik al niet een beetje gebeurt. Want ze krijgt nu een rol [Nancy] in Benjamin Brittens Albert Herring, geproduceerd door de Nieuwe Opera Academie. Maar straks wordt het pas echt menens. ‘Ik weet dat het me lukt. Eerst misschien naar een Duits operahuis.’

bottom of page