Biografie
Mezzosopraan Judith van den Dool werd geboren in een muzikale familie. Zij groeide op met de cantates en passionen van J.S. Bach. Als kind begon zij al vroeg met zingen en speelde zij viool en piano.
Op 18-jarige leeftijd vertrok zij naar Parijs waar zij haar zangstudie begon bij de Spaanse sopraan Isabel Garcisanz. Na haar terugkeer in Nederland, vervolgde Judith haar studie aan het Utrechts Conservatorium en studeerde daarnaast een jaar Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Zij studeerde aan de HKU bij docenten Henny Diemer en in de Operaklas bij David Prins en Annerieke Groen. In juni 2009 behaalde Judith Cum Laude haar Bachelordiploma en in juni 2018 haar Masterdiploma.
Oratorium
Judith zong verscheidene malen de prachtige mezzosolo in het Requiem van Durufle in de Utrechtse Domkerk. Tot haar repertoire behoren ook de 2e sopraansolo in de Grote Mis in c van W.A. Mozart, en de altpartijen van missen van Haydn en Mozart. Ieder jaar zingt Judith de altsoli in de Matthaus en Johannes Passion van Bach. Verder o.a. Vivaldi’s Gloria, Pergolesi’s Stabat Mater, Oratorio de Noël van Saint-Saens, en verscheidene cantates van Bach en Buxtehude.
Componisten lieten zich inspireren door haar stem. Bob Zimmerman schreef de lyrische suite Cadenza voor de Nederlandse Muziekdagen 2009. Een productie met de Radio Kamer Filharmonie o.l.v. Micha Hamel. Het concert was live op Radio 4 en kwam uit op cd. Componist Guido van der Meent schreef een Stabat Mater en Tom Dicke componeerde Tombeau (Requiem voor een gevallen schip) waarvan Judith de premiere zong in de Dom in Utrecht.
Judith volgde Masterclasses bij Pierre Mak en Marcel Beekman. Dirigenten met wie zij werkte zijn o.a. Micha Hamel, Jos Vermunt, Ernest Rombout, Jussi Jaatinen en Remco de Graas.
Opera
Bij De Nieuwe Opera Academie (DNOA) zong Judith de rol van Nancy in Benjamin Britten's Albert Herring en Soeur St. Charles in Poulen'c Dialogues des Carmelites. Ook zong en danste Judith bij Holland Opera de rol van 7e koormeisje in Blauwbaard van Chiel Meijering. De rol van Belinda in de opera Dido & Aeneas van Purcell voerde Judith ook uit (Theater de Wollebrandshof). Verder was Judith te gast bij de Nederlandse Opera in het Marco Polo-festival. Tot haar verdere opera repertoire behoren de rollen Candela in De Falla’s La Vida Breve (WSKOV), First Witch en Sorceress in Purcell’s Dido & Aeneas (Universiteit Utrecht).
Zij werkte samen met regisseurs Sandy Oliver, David Prins en Joke Hoolboom. Zij volgde Masterclasses en lessen bij o.a. Ann Murray, Jennifer Larmore, Janet Williams en David L. Jones.