bjobio

Achtergrond

Mezzosopraan Judith van den Dool werd geboren in een familie rijk aan musici. Zij groeide op met de cantates en passionen van J.S. Bach. Als kind begon zij al vroeg met zingen en speelde zij viool en piano.

Op 18-jarige leeftijd vertrok zij naar Parijs waar zij haar zangstudie begon bij de Spaanse sopraan Isabel Garcisanz. Na haar terugkeer in Nederland, vervolgde Judith haar studie aan het Utrechts Conservatorium en behaalde daarnaast haar propedeuse Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Zij studeerde bij docenten Henny Diemer en in de Operaklas
bij David Prins en Annerieke Groen. In juni 2009 behaalde Judith Cum Laude haar Bachelordiploma en in juni 2017 haar Masterdiploma.

In 2009 tijdens de Nederlandse Muziekdagen met de Radio Kamer Filharmonie o.l.v. Micha Hamel te horen in de première van Bob Zimmerman’s lyrische suite Cadenza in het Muziekgebouw aan ’t IJ. In 2010 zong zij de rol van Nancy in Benjamin Britten's Albert Herring bij De Nieuwe Opera Academie (DNOA).

Tijdens haar Masterstudie zong Judith o.a. de rol van Belinda in Purcell's Dido & Aeneas, en 2 maal de mezzosolo in het Requiem van Durufle in de Utrechtse Domkerk. Ook zong zij in de Dom en in de Pauluskerk in Baarn de 2e sopraansolo in de Grote Mis in c van W.A. Mozart. Sinds 2015 zingt Judith de altsoli in de Matthaus Passion van Bach. In 2018 is zij hiermee te horen in de Domicuskerk in Amsterdam en de Geertekerk in Utrecht met Passieprojecten.

Judith volgde Masterclasses bij o.a. Ann Murray, Janet Williams, Kurt Equiluz en Marcel Beekman. Zij werkte samen met regisseurs Sandy Oliver, David Prins, Joke Hoolboom en Annerieke Groen. Dirigenten met wie zij werkte zijn o.a. Micha Hamel, Jos Vermunt, Ernest Rombout, Jussi Jaatinen en Remco de Graas.




Na de rol van Nancy in Britten's Albert Herring bij De Nederlandse Opera Academie (DNOA) in 2010 en de wereldpremiere van Bob Zimmerman's Cadenza met de Radio Kamer Filharmonie o.l.v. Micha Hamel in 2009, zong en danste Judith in mei/juni 2010 bij Holland Opera in de rol van 7e koormeisje in thrilleropera Blauwbaard van Chiel Meijering. Voor de reprise in juni 2013 in Fort Rhijnauwen, maakte Judith opnames van de ensembles van Blauwbaard. In juni 2014 zong Judith de rol van Belinda in de opera Dido & Aeneas van Purcell.

Verder was zij in 2008 te gast bij de Nederlandse Opera in het Marco Polo-festiva en zong zij bij De Nederlandse Opera Akademie in 2007 in het ensemble de rol van Soeur St. Charles in de Poulenc’s Dialogues des Carmelites.

Tot haar klassieke repertoire behoren de rollen Nancy in Benjamin Britten's Albert Herring, Candela in De Falla’s La Vida Breve, First Witch en Sorceress in Purcell’s Dido & Aeneas. Verder zong zij o.a. solistisch in Duruflé’s Requiem, Vivaldi’s Gloria, Pergolesi’s Stabat Mater, het Oratoria de Noël van Saint-Saens, en verscheidene cantates van Bach en Buxtehude.

Composities
Componisten lieten zich inspireren door haar stem. Bob Zimmerman schreef de lyrische suite Cadenza voor de Nederlandse Muziekdagen 2009. Componist Guido van der Meent schreef een Stabat Mater en Tom Dicke componeerde Tombeau (Requiem voor een gevallen schip) dat in 2004 in de Dom in Utrecht in première ging. In maart 2013 zong Judith de premiere van de aria 'Hanneli' van Jeroen Zijp. Een indringende aria over een nachtmerrie van Anne Frank waarin ze droomt over haar vriendin Hanneli die naar een concentratiekamp is weggevoerd.